Campagne: goesting, simpel als ABC


Trappen we de open deur nog ‘ns in? Vooruit dan maar: dit zijn uitzonderlijk uitdagende tijden. In het bijzonder als je werkt met mensen.

Corona heeft bij veel mensen een negatieve invloed op de goesting die ze in hun werk ervaren. Onze duurzame motivatie, de wetenschappelijke term voor die goesting, steunt op drie psychologische pijlers: Autonomie, verBinding en Competentie.

Dat zijn nu net de aspecten die onderhevig zijn aan Corona-erosie.

Om meer goesting te genereren, lanceert VIVO de campagne 'Goesting: simpel als ABC'. Ons doel: met een waaier aan welgemikte acties jouw (werk)drive boosten. En dat doen we in onze welgekende stijl: een kort woordje uitleg met daarin links naar tips en tools op waardevolwerk.be met als surplus een greep uit het relevante VIVO-aanbod. Op alfabetische volgorde nog wel!

Autonomie

    Autonomie gaat over controle en inspraak hebben over je taken. Je voelt dat je zelf invloed hebt op de organisatie van je werk. Je kan zelf mee je taken en de verdeling ervan bepalen. Autonomie op je werk laat je je werk positiever beleven en maakt je meer gemotiveerd.

    Gratis VIVO-aanbod najaar 2020:

    verBinding

    Een goede relatie met je collega’s en je leidinggevende is een niet te onderschatten bron van energie op het werk. Collega's helpen elkaar bij het uitvoeren van de taken, geven elkaar complimenten en zijn er voor elkaar. Ze hebben geregeld een gezellige babbel. De leidinggevende maakt van zijn team een hechte groep. Verbondenheid gaat ten slotte ook over evenwicht in je innerlijke, emotionele huishouding.

    Gratis VIVO-aanbod najaar 2020:

    Competentie

    Maak jij tijd om bij te leren en jezelf te ontwikkelen? Hou je kennis en kunde op peil en wordt een expert in je vak. Denk hierbij niet alleen aan het volgen van cursussen of studiedagen. Je kan op héél veel verschillende manieren leren: van feedback van je collega’s, eens meelopen in een andere organisatie, leren via internet,..

    Gratis VIVO-aanbod najaar 2020:

    Afhankelijk van de sociale subsector waartoe je behoort (bijvoorbeeld gezinszorg, socioculturele,…) heeft VIVO nog een gigantisch aanbod op jouw maat. Dat ontdek je hier.

    De campagne volgen?

    Ontvang de volgende weken regelmatig fijne ‘ABC-tips’ via facebook. Nog geen lid van onze facebookgroep? Treed toe tot de exquise fanclub van waardevol werk!

    Hou ook de VIVO-nieuwsbrief in de gaten: in 2021 lanceren we de ‘goestinggenerator’, een speelse gespreksmethodiek om het energiepeil van jouw team naar ongekende hoogtes te knallen.

    * Het ABC-model heeft z’n wetenschappelijke roots in de Zelfdeterminatietheorie van Vansteenkiste et al. (2009). Een mooi overzicht van dat kader en de verschillende vormen van motivatie lees je op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Op waardevolwerk.be verwijzen we naar het 5-bouwstenenmodel van Kwadraet, dat daarop voortborduurt en de drie 'ABC-blokken' nog uitbreidt met de dimensies 'waarden' en 'waardering'.


    Logo

    door Bert Decoster | Projectprutser Werkbaar Werk bij VIVO vzw | kennismakelaar

    Goesting genereren in de social profit. Dat doe ik sinds 2017 bij VIVO door passioneel in te zetten op het thema werkbaar werk. Hoe ik dat doe?


    Onder andere door:

    - Het onderhouden en stofferen van deze website.
    - Manieren uitdokteren om medewerkers ook werkelijk iets met die info te laten doen --> de goestinggenerator
    - Op de nagel te blijven kloppen, bijvoorbeeld door presentaties te geven of workshops over het thema te begeleiden op studiedagen en congressen.
    - Werkbaarheidsthema's toe te voegen aan het aanbod van VIVO.
    - Nieuwe leervormen onderzoeken en te testen, bijvoorbeeld door het aanbieden van webinars.
    - Vast te houden aan het credo 'practice what you preach' (met wisselend succes).

    Interesse? Of waardevolle ideeën? Bel me, mail me...

    Je vindt hier regelmatig blogposts terug, waarbij we inspiratie halen uit deze en andere ervaringen bij VIVO.